iklan

Sunday, November 8, 2009

500 Days of Summer


hai.... mana nak mula ek....
ok mlm ni merupakan mlm perlawanan Akhir Piala Malaysia and Kelantan KALAH 1-3 kpd NS...(hihi tak baik tau)
ok mlm or pg ni aku bukan cita pasal kelantan kalah. Aku pun bkn suka sgt pun bola cuma roomate aku gila bola biasa la budak KELANTAN. (jgn marah ya org kelantan.... gurau je.

ok stop talking about Kelantan....
now , tujuan aku post ni sebenarnya nak cite sikit pasal film yang baru aku tengok ni iaitu korang pun tau kan '500 Days of Summer' (or tak???

cite ni agak menarik bagi aku kerana mcm lain dari lain not a love story but tell about man and woman relationship..... of course aku tak pernah BENCINTA tapi in some way ada benar nya cita ni.

Cite ni mengisahkan Tom Hanson (Joseph Gordon-Levitt) yang berkerja sebagai penulis greeting Card yang jatuh cinta dengan Summer Finn (Zooey Deschanel) yang menjadi pembantu boss si Tom ni. sepanjang pertemuan mereka Summer menyatakan dia tak inginkan 'hubungan istimewa' tetapi dalam masa yg sama dia melayan tom seperti di sukakan tom... so tom utk nak jaga relationshipnya yang mereka anggap sebagai 'casual' dia pun ikut jer la. tapi hubungan mereka mula retak apabila tom bergaduh dengan seorg lelaki yang nak cuba takle si summer ni dan ini menyebabkan summer marah tetapi masih melayan tom seperti dulu. tidak berapa lama selepas itu mereka berpisah dan Summer ni berhenti kerja kat company mereka.... tom yang frust sgt tak dapat buat kerjanya dgn baik dan seberapa lama hidupnya terumbang ambing... akhirnya dia mengammbil keputusan untuk berhenti mencari mengejar cita citanya untuk menjadi arkitek... dan pada hari ke 500 mereka betul betul berpisah dan tom berjumpa dengan wanita lain semasa nak g interview dan namanya ialah Autumn ...... (mcm signifikan jer nama...)

ok yang aku suka pasal cite ni ialah how pengarah dia menggarap cite ini menjadi menarik. kita tak tau apa yang terjadi dan cite betul betul tunjukan satu relationship yang reality dan bukannya kisah cinta yang org selalu dambakan. dan cite ni jugak menunjukan putus cinta bukanlah pengakhirnya dan kita bukan pertemuan itu bukan satu ketentuan tetapi satu kebetulan yang ditentukan .....(apa aku ckp ni)

ok la kalau korang nak tau lebih... gi la tengok sendiri baru korang boleh menilai.... tapi bagi aku cite ni agak ok jugak sbb lain dari lain... (tak mcm cite melayu yang mcm tu jer jalan nya lagi lagi cite Prof madya dan Yusof haslam tu...)

ok cite ni aku bagi 4 bintang. (sbb ada impak dari cite skrip 7707 yg tak de impak langung)

1 comment:

Moharin Mukriz said...

maksud aku lina kita tak seharusnya percaya pada semua pertemuan tu adalah sudah ditentukan (menyerah jer pada takdir)
tapi...
Semua yang terjadi adalah kebetulan dan sudah pastinya ia sudah ditentukan (kadang-kadang aku jumpa kau kebetulan jer tapi kan semuanya dah ditentukan olehNya)
faham ke????