iklan

Monday, October 17, 2016

ReView : Joy (2015)

ok aku mmg aku labat nak tgk cite ni...
Since aku terlepas tengok kat panggung tahun lepas. so aku tunggu je la keluar Blueray... hehehe

ok aku dapat tahu cerita ni pun dari hypptv on demand.

lama jugak aku tunggu nak tengok cite ni walaupun dah lama aku download. hehehe

so malam td kau tgk.


JOY 

ok cerita ni mengisahkan pasal perempuan bernama joy ni (Jennifer Lawrence) yg merupakan ibu tunggal kepada 2 orang anak. 

Kisah bermula dengan narrator mencerita kan kisah Joy semasa kecil. yg menariknya narrator cerita ini adalah neneknya. 

neneknya selalu memberi harapan kepada joy untuk menjadi perempuan yang berjaya ketika dewasa kelak. namun apabila dewasa Joy gagal mendapat kebahagiaan yang selalu diidamkan ketika masa kecilnya. 

Joy yang masih tinggal serumah dengan bekas suaminya walaupun sudah bercerai 2 tahun. menjaga kedua ibu bapanya walaupun ibu dan bapanya sudah bercerai dan bapanya selalu mencari girlfriend baru. Joy mengalami tekanan dalam hidupnya kerana semua masalah terpaksa dia tanggung seorang. dia bekerja sebagai akauntan di kedai membaiki kereta bapanya disamping membuat kerja sambilan lain. 

hidupnya mula berubah apabila Joy tersedar dari mimpi yang mempersoalkan kehidupanyan yang bermasalah disebabkan sikapnya yg suka memendam perasaan kepada dirinya seorang. 

Joy mula kehidupan baru dengan cuba membina "mop perah sendiri". dengan modal dari kekasih bapanya. Joy cuba merealisalikan idea mopnya. 

namun hidupnya tidak terrus berjaya dengan satu perubahan kecil. Mop nya tidak mendapat sambutan.kerana tiada siapa yang mahu membeli mop yang pelik ciptaannya. 

walaupun bekas suaminya disisihkan dari projek mereka dulu tapi hubungan mereka lebih baik daripada semasa mereka berkahwin bah kata neneknya. 

bekas suaminya memperkenalkan Joy dengan neil yang merupakan penerbit iklan product.(mcm smartshop tu) 
Neil mula menerakan peringkat bagaiman proses pengiklanan dan bagaimana pengacara akan memberi impak kepada pembeli untuk membeli customernya. dan berjanji product Joy akan laku dan menyuruh joy menyediakan tempahan 50000 unit.

namun apabila iklan itu dimulakan pengacara tersebut gagal menunjukan penggunaan mop tersebut dan dikira gagal. joy berhutang 200 000 kepada kekasih bapanya dan terpaksa mengadaikan rumah nya.

Joy yang berang dengan Niel menyerangnya kerana Neil gagal menjanjikan apa yang sepatutnya berlaku. Joy bertindak untuk menjadi pengacara itu sendiri. Joy berjaya mendapat tempahan yang tinggi.

Namun masalah timbul apabila pengeluar bahannya mopnya meninggikan harga.

OK Korang boleh tengok sendiri debaran klimak cerita ni. Sila Tengok Ok



Pengajaran yang aku dapat dari tengok cerita ini adalah jangan pernah menyerah atau berputus asa. apa yang anda rancang tak semestinya apa yang akan terjadi. Tapi jangan pernah berhenti dari terus bertindak.

Setiap yang kita idamkan tak akan datang bergolek. Usaha itu penting dan jangan terus berhenti dari melakukannya.

Banyak rangsangan positif yang anda akan dapat dari menonton cerita ni. lagi lagi kalau anda dalam bidang peniagaan yang sememangnya penuh dengan risiko.

Ok bos. Semoga anda dapat menjadi lebih postitif dari cerita ini. Ok Bye.

# 6/10 bintang
#film motivasi

No comments: